torsdag 5 augusti 2010

Halsband för åskrädsla

Idag var den där retliga mätstickan mörkgrön igen. Mätte jag fel igår? Hm, man kan undra.
När Hjärter var inlagd hade hon varit stressad och skällt en del. Då fick hon ett D.A.P halsband. Det är ett tunnt svart gummihalsband preparerat med feronomer, ett luktämne som tiken avger för att lugna sina valpar. Går att läsa mer om på Apoteket. Det kan även köpas som spray.
Hon har haft på sig halsbandet hemma också då det "räcker" en månad och lika bra att använda det tycker jag. Men idag har det åskat och Kino är rädd för åska så hon fick låna det. Vilken skillnad! Hon fick halsbandet när jag hörde första knallen och sen åskade det väl en kvart eller så bara. Då var hon lite darrig och olustig. Men sen kom åskan tillbaka ikväll, då hade hon haft på sig det ett par timmar. Hon reagerade inte alls! Låg i soffan och sov! Jag kan verkligen rekommendera det för åskrädda hundar!
Det kostar 399 kr på Apoteket men det kan det vara värt att slippa se sin hund åskrädd. Tänk vad bra om man inte är hemma att veta att den inte är ensam och rädd.
Jag vet faktiskt inte om Blå Stjärnan också har dem till salu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar